Aminozuren en eiwitten

Aminozuren zijn heel belangrijk voor je lichaam omdat het de bouwstoffen van alle eiwitten zijn. Een eiwit kan uit honderden aminozuren bestaan, die op hun beurt weer in veel verschillende patronen gerangschikt kunnen zijn. Eiwitten zijn nodig voor de groei, behoud en vernieuwing van je spierweefsel en organen. In onze voeding komen ongeveer 20 aminozuren voor. Acht van de 20 aminozuren kunnen niet door het lichaam worden aangemaakt. Deze moet je dus via dagelijkse voeding of via supplementen binnen krijgen en daarom noemen we ze essentieel. In dierlijke producten zitten de 8 essentiële aminozuren altijd in voldoende mate EN in goede verhouding. Wil je echter liever vegetarisch eten, dan is het ook relatief eenvoudig om toch voldoende van deze essentiële aminozuren binnen te krijgen. Je eet per maaltijd gewoon steeds uit twee productgroepen die complementair zijn.
  • graanproducten met melkroducten (musli in melk of yoghurt bvb)
  • graanpructen met peulvruchten (pannenkoek met humus bvb)
  • peulvruchten met noten/zaden (kikkererwten met een sesamsaus bvb)
  • Haal je inspiratie best bij die bevolkingsgroepen die van nature heel vegearisch eten.
  • In de Indische keuken vind je bvb tal van voorbeelden hoe je je maaltijd gezond kan variëren.
  • Leave a Reply